メリークリスマス - God Jul


Äntligen torsdag. Slutade jobbet tidigt idag vilket inte är några fel alls så här "dan före dopparedan". Under eftermiddagen har vi hunnit med att uträtta lite ärenden. Vi har bland annat varit hos fiskhandlaren på öster här i stan och köpt 1 ½ kg tonfisk och 2 kg lax. Efter det blev det en sväng till vår lokala asiatiska lilla affär för inköp av nori, soya, wasabi, sushiris och sist men inte minst lite färskt citron gräs. Imorgon ska vi nämligen inte äta ett svenskt traditionellt julbord. Vi ska äta ett "japansk julbord" nämligen sushi, massor av sushi. Denna julmiddag passar mig perfekt! Det är nyttigt, gott och fräsch. Jag ska egentligen hålla mig ifrån sådan mat som just julmat då jag tyvärr inte mår bra alls av just den kombinationen av mat. Har sedan 6 år tillbaka haft otroligt mycket problem med min mage. Läkarna har trott att det har varit allt från laktosintolerans till gluten allergi, men det har visats sig att jag varken har det ena eller andra. Det läkarna tror nu är att jag har en sjukdom som heter IBS (Irritable bowel syndrome) och pga detta måste jag avstå sådan mat som exempelvis ett julbord innehåller. Jag mår bra av att äta sunt helt enkelt. Självklart har vi dock inte stängt ute den svenska julen helt och hållet. Julskinka och köttbullar finns i kylen för den som vill ta sig en skinsmörgås senare på kvällen.

日本のクリスマス - En Japansk jul



Ikväll har vi även hunnit med en sväng till stans galleria och inhandlat lite smått och gott! En Glenmorangie till Joacim och en Country Lane till mig fick bland annat följa med hem, så gott. Medan mamma och pappa var iväg på shoppingrunda stannade Hugo hemma hos våra underbara grannar och levde rövare. När vi sedan kom hem lite småfrusen och trötta bjöds det på glögg hemma hos de omtalade grannarna. Julmusik på hög volym och mycket skratt, omgiven av människor som stor en så nära det är verkligen stunder man älskar.

Oj så mycket klockan har hunnit blivit, dags att vara lite social med min älskling,
samt fortsätta här hemma med det sista inför morgon dagen.
På återseende min kära läsare

Kramar Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0