Årets sista lussekatter


Denna tisdag måste jag säga att jag fått otroligt mycket gjort. Känns så skönt. Har tagit tag i ett stort projekt och rensat alla garderober här hemma, jag har hunnit dammsuga hela vårt hem samt torkat golv och tvättat en massa tvätt. Det var vad jag gjorde i förmiddags.

I eftermiddags sov jag faktiskt en stund tillsammans med min älskade lille kille. Oftast brukar Hugo sova middag själv i sin säng men idag var han lite ledsen i ögat och ville vara nära mamma, vilket jag fick en förklarar på när han vaknade alldeles febrig. Nu i kväll har Hugo inte alls mått något bra, kan berätta att han åkt på årets första magsjuka, stackars mammas lille kille. Så planerna på att åka en sväng på eftermiddagen idag gick det inte så bra med. Hugo har suttit i soffan och tittat på "Rorri" och "Lotta på bråkmakaregatan" medan mamma Julia har bakat lussekatter, årets sista lussekatter. Känns både skönt och ledsamt på samma gång.

Nu sover vår lille plutt för natten. Håller tummarna för att det blir en lugn natt. Får hoppas på att det bara är något han har ätit som gjort honom magsjuk. Dags att krypa upp i soffan med en lussebulle och god macchiato. Önskar er en fortsatt trevlig tisdagskväll och på återseende imorgon.

Vinterns söta


Receptet på mina lussekatter kommer från boken Vinterns vita
av systrarna Lisa & Monica Eisenman


Lussekatter

50 g jäst
5 dl standardmjök
150 g smör
250 g kesella
1 1/2 dl socker
2 kuvert saffran (1g)
1 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl
russin
1 ägg

Smula jästen i en bakbunke. Värm mjölk och smör till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan i bunken och rör om tills all jäst har lösts upp. Tillsätt sedan resten av degvätskan.Blanda i kesella, socker, saffran och salt. Tillsätt nästan allt mjölk och arbeta degen smidig och blank. Tillsätt mera mjöl efter behov. Låt degen jäsa övertäckt med en bakduk i ca 1 timme.

Ta upp degen på ett mölat bakbord och knåda den i några minuter. Dela upp den i ca 30 bitar. Rulla ut bitarna till fingertjocka längder och snurra in ändarna åt varsitt håll. Lägg lussekatterna på en plåt. Garnera med russin och låt jäsa övertäckta i ca 45 minuter eller till dubbel storlek. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på ett galler.




KRAM Julia

Kommentarer
Postat av: Malin Resin

Fy fasingen! Vart får du all energi ifrån? Hann du alltså både städa o baka och ta hand om sjuk Hugo? Hoppas han kryar på sig snabbt. Håller tummarna för att han bara ätit nåt olämpligt.

Kram!



Ps. Kan du messa över lite energi till mig är du snäll. Får inte ett jäkla dugg gjort=/

2010-12-28 @ 22:17:17
Postat av: Bella

Stackars lille Hugo, hoppas verkligen han kryar på sig snabbt och vaknar frisk imorgon...



Gott med lussekatter, tyvärr blev det inget bak för mig i år vet inte vart tiden tog vägen innan jul, eller det vet jag väl egentligen, jag skottade snö, från tak och på marken typ var och varannan dag, lite trist, men så är det och inte något att göra något åt. Nu börjar jag längta efter våren och det ska nästan bli lite skönt att ta bort julsakerna, var sak har sin tid... Fina vita tulpaner på bordet, vår och lite värme... Längtar...



Ta hand om dig och familjen



Kramar Bella

2010-12-28 @ 22:38:08
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Julia

Malin: Ibland finns det energi helt enkelt, så igår fick jag massor gjort. Jag skickar över lite energi till dig jag lovar !!



Hugo mår lite bättre idag, men fortfarande jätte trött och seg, världens förkylning har han tragit på sig med.



KRAM till dig

2010-12-29 @ 11:21:21
URL: http://mittialltvitt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0