Sommarbakelser

 
På midsommarafton stod Anki, Rickard och min J för maten och jag för fikat, en perfekt uppdelning för min del då jag inte är något vidare bra på det där med matlagning ;-)
 
 
En vit klänning, guldlockigt hår,  rödaste jordgubbarna och massor massor med grädde, det är sommar de... 
 
 
Finns väl inget somrigare än jordgubbar och grädde på midsommar och så är
det ju så fantastiskt gott med


Ett litet baktips !
 
 
 På midsommarafton fick jag äran att stå för något gott och smaskigt att ha till kaffet. Funderade ett tag på om jag skulle svänga ihop en tårta och ta med mig, men en tårta tycks alltid ha en tendens att se lite trista ut om den måste fraktas i en bil en lång stund innan man återigen kan ställa den i en kyl, så någon tårta blev det ej.
 
 
Inte heller någon sockerkaka med massa färska bär, eller cupcakes i alla dess färger. Jag valde helt enkelt att ta med mig Petit Chouxer, lätta att göra, prefekta att frakta och så smakar dom alldeles lagom sött :-)
 

 Allt som behövs för att göra egna Petit Chouxer är:

3 dl vatten

100 gram smör

120 gram vetemjöl

och 3 st ägg
 
 
 
  
Smält smöret i en kastrull, och häll sedan ner vattnet i kastrullen. Låt vätskan svalna något och ha sedan i allt vetemjöl i kastrullen. När degen släpper i från botten kan du börja ha i äggen, dock ett i taget.

Klicka sedan ut små toppiga petit chouxer på en plåt med bakplåtspapper och grädda dom sedan i ugnen i cirka 30 minuter på 200 grader. Låt dom svalna på ett galler och skär sedan små lock på petit chouxerna, voliá färdigt !!!!

 
Hur enkelt och smidigt som helst, funkar dessutom perfekt att frysa in och ta fram vid tillfälle, bara att vispa lite grädde och fylla med årstidens bär och frukter. Nu ska vi ta tag i dagen här hemma, måste få lite gjort på hemmaplan innan det är dags att bege sig mot jobbet.
 
 
 
På återseende

Kraam Julia

 

Kommentarer
Postat av: Karin

De ser delikata ut! Bra tips

2012-06-25 @ 10:17:20
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Emi

Oh det ser/låter riktigt gott!

2012-06-25 @ 15:36:59
URL: http://imaginarychaos.se/log/
Postat av: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

sv: varsågod :)

2012-06-26 @ 16:16:29
URL: http://adaras.se
Postat av: Junitjej

Bakelserna ser väldigt goda ut!
Tack för en kanonfin blogg!

Svar: Tusen tack :-)
Julia

2012-06-26 @ 21:25:17
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0